Перейти до змісту

Нові штрафи


Adeon

Рекомендовані повідомлення

Довготривале безладдя на дорогах спонукало український парламент і уряд внести численні зміни й доповнення до чинного законодавства, яке стосується дорожнього руху. Але, на жаль, такі зміни й доповнення до Правил дорожнього руху і, відповідно, до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) або суперечать чинному законодавству, або недопрацьовані й багато в чому нереальні на сьогоднішній день.

Штрафи є, хабарів – нема?

Перше нововведення – збільшення розмірів штрафів майже в 10 разів. Такі зміни викликають спокусу й тому створюють загрозу ще більшого поширення корупції серед працівників ДАІ, яких і так вважають не зовсім добропорядними й чесними при здійсненні службових обов’язків. Ще до підвищення штрафів за останній рік було зареєстровано 2100 фактів хабарництва, хоча кримінальних справ порушено лише 39 (за даними газети «Сьогодні» від 11 листопада 2008 р. – Ред.). Хоча, якщо порівняти з тим, що за 17 листопада 2008 р. (перший день після внесення змін до законодавства) органи ДАІ оштрафували понад 21 тис. громадян більше ніж на 1 млн грн, то на фоні такої кількості штрафів цифри 2100 та 39 є підтвердженням того, що або наше суспільство вже вилікувалося від хабарництва, або ДАІ бреше. А що ж буде далі? За такого розвитку подій «даішникам» скоро не вистачить гаманців, і вони почнуть гроші напихати в кишені, за пазуху, але ніяк не поповнювати державний бюджет України! Надавши право стягувати величезні штрафи, треба було б зобов’язати працівників ДАІ на тих, хто дає хабарі, складати відповідні протоколи (ну хоча б у пропорції один протокол про дачу хабара на 100 чи хоча б на 1000 протоколів про накладення штрафу).

Чесність – поняття суб’єктивне

Ще однією новелою законодавства є забезпечення всіх службових автомобілів працівників ДАІ спеціальними технічними засобами фото- і кінозйомки й відеозапису. За словами заступника начальника Департаменту МВС ДАІ Сергія Будника, на сьогодні з 3 тис. службових автомобілів лише 30 обладнані відеокамерами для нагляду й фіксації дорожнього руху, а це для боротьби зі спокусою дати/взяти хабара – як крапля в морі. А обіцянки забезпечити всіх інспекторів ДАІ диктофонами й вимірювачами швидкості з можливістю фотографувати, та ще й враховуючи сьогоднішню кризу, вважаємо, залишаться обіцянками. Новели законодавства лише сприятимуть подальшому падінню авторитета «сержанта Петренка», а технічні засоби, які єдині можуть підтвердити, що співробітники міліції – це найчесніші наші співвітчизники, будуть лежати на полицях, але нізащо поставлені на машини не будуть, а якщо їх і поставлять, то налаштують на «ручний» режим — «хочу – вмикаю, хочу – ні». А треба, щоб такі засоби працювали завжди й лише в автоматичному режимі. Зможе посприяти цьому лише новела закону, за якою адміністративний протокол прийматиметься судом лише за наявності підтвердження технічними засобами.

«Будемо складати протокол чи як?»

А проголошення рішучої боротьби з п’яницями за кермом (правильність чого не заперечується), по суті, виявилося індульгенцією для робітників ДАІ, які можуть звинуватити будь-якого громадянина у вживанні алкоголю за кермом. Оскільки всі безалкогольні напої – від кефіру до квасу – включають, щонайменше, 1% алкоголю, дихання в трубку не є ефективним засобом перевірки наявності алкоголю в крові. Не будемо вже казать про те, що 90% медичних установ не мають ліцензій і сертифікатів, реактивів і коштів, які дозволили б їм проводити експертизи на стан сп’яніння. А те, що однозначно підтвердити чи спростувати факт наявності алкоголю в організмі людини можна лише за результатами аналізів крові й сечі, але аж ніяк не за допомогою цієї трубки, – знає весь світ. Збільшувати розміри штрафів можна було лише одночасно з прийняттям статті закону про додаткове фінансування лікарень і створення спеціальних лабораторій.

Крім всього цього, зміни й доповнення в чинне законодавство збільшили обсяг реальних повноважень працівників ДАІ. Якщо раніше доля водія залежала від судді – професійного, досвідченого юриста, який об’єктивно, повно і всебічно досліджував обставини справи (згідно зі ст. 110 КАСУ), то зараз доля водіїв залежатиме від суб’єктивної точки зору матеріально зацікавлених і не досить досвідчених працівників ДАІ.

Уявімо ситуацію. Вас зупиняють і кажуть: «Мало того, громадянине, що ви п’яний, перевищили швидкість, тим самим створивши аварійну ситуацію, при цьому ви розмовляли по телефону й були не пристебнуті самі, ще й ваш песик на задньому сидінні теж не пристебнутий! Будемо складати протокол чи як?». Уявивши перспективу вештатися по судам, відпрошуватися з роботи, доводячи, що ти не віслюк, пересічний ні в чому не винний громадянин обирає, певна річ, «чи як». Саме тому відповідальність могла б бути і в 10 разів більшою за сучасну, але... лише за умови особистої відповідальності працівника ДАІ за безпідставне притягнення до відповідальності з компенсацією постраждалим за особистий, а не за державний рахунок усіх пов’язаних із судовим розглядом витрат.

Про індивідуальний характер юридичної відповідальності

Крім того, ми аж ніяк не можемо казати про повноту і всебічність дослідження доказів при притягненні до відповідальності, оскільки законотворчі внесли в законодавство деякі зміни, які суперечать вимогам ст. 33 КпАП, за якою «при накладенні стягнення враховується особа правопорушника, ступінь його вини, майновий стан». А згідно з нововведеннями після фіксації правопорушення автоматичною відеокамерою відповідна постанова разом із квитанцією надсилаються поштою взагалі не порушнику, а власнику автомобіля, який про це ні слухом, ні духом. А це означає, що жодні обставини справи досліджуватися не будуть і навіть не встановлюватиметься особа, яка знаходилася за кермом, оскільки її нікуди не викликатимуть. Проте постає питання: як можна винести постанову про адміністративне правопорушення за протиправне, винне (умисне або необережне) діяння по відношенню до особи, особистість якої чітко не встановлена й обставини справи повністю і всебічно не з’ясовані? Постанова просто надсилатиметься власнику автомобіля, а він самостійно доводитиме, винен він чи ні. Таким чином, законодавці поставили хрест на презумпції невинуватості водіїв, яка передбачена ч. 2 ст. 62 Конституції України, за якою «ніхто не зобов’язаний доводити свою невинуватість». Але найстрашнішим у цьому випадку є те, що, витрачаючи купу часу (у тому числі робочого) й купу грошей, необхідних для консультацій з юристами, довівши свою невинуватість, громадянин ніяких для себе позитивних наслідків не матиме. Оскільки чинним законодавством відповідальність працівників ДАІ в таких ситуаціях не передбачена, винний не буде оштрафований, бо поки все з’ясують, мине два місяці, передбачені ст. 38 КУпАП для притягнення до відповідальності.

Крім того, поява в КУпАП ст. 14-1 (згідно з якою «до адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху притягаються власники (співвласники) транспортних засобів») зумовила колізію в законодавстві, оскільки ч. 2 ст. 61 Конституції України передбачено, що «юридична відповідальність особи має індивідуальний характер».

Таким чином, зміни в законодавстві ставлять водіїв у досить скрутне становище, оскільки 10-15-кратне збільшення розмірів штрафів не сумірні із зарплатами більшості працюючих водіїв. Але справжньою проблемою є відсутність будь-якої гарантії, що ці штрафи будуть хоч частково співпадати зі ступенем вини правопорушника. Розмову про те, чи справиться з новим потоком скарг і протоколів судова система, ми не ведемо, а от в тому, що Державна виконавча служба не впорається зі стягненнями, впевнені, оскільки в техпаспортах вказані не фактичні, а «теоретичні» адреси проживання як порушників, так і власників, а тому шукатимуть їх аж до кінця світу.

Джерело

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

  • Відповідей 253
  • Створено
  • Остання відповідь

Топ авторів теми

а вони косять і косять...

У державний бюджет України станом на 29 грудня надійшло 62 млн 239 тис грн адміністративних штрафів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху.

Згідно з даними веб-порталу Державного казначейства України, така сума штрафів надійшла із всіх областей країни та Автономної Республіки Крим у період з 24 листопада по 26 грудня поточного року.

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

З коментів про нові штрафи.

Дешевле бить в глаз и уезжать. Если найдут и докажут, то около 400 грн... ;)

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

а вони косять і косять...

У державний бюджет України станом на 29 грудня надійшло 62 млн 239 тис грн адміністративних штрафів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху.

Згідно з даними веб-порталу Державного казначейства України, така сума штрафів надійшла із всіх областей країни та Автономної Республіки Крим у період з 24 листопада по 26 грудня поточного року.

а протоколів виписано на 200 млн. :)

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

Заархівовано

Ця тема знаходиться в архіві та закрита для подальших відповідей.




×
×
  • Створити...