Перейти до змісту

Екологія співіснування з трупами


Tolik_lt

Рекомендовані повідомлення

Напередодні Другої світової війни зірка того часу, відомий письменник і мислитель Герберт Уеллс виступив перед викладачами з історії із доволі простими ідеями, які нині в Україні звучать свіжо і дивно.

Ідеї ці наробили б чимало галасу, якщо б, припустимо, їх запропонував раптом якийсь сучасний львівський науковець. Або донецький. Чи будь-який інший. Ось кілька цитат з цього звернення Уеллса до викладачів з історії:

Ви зачаровані традиційними романтичними уявленнями істориків про владу і славу нації, про перемоги і реванші, про сентиментальне визволення тих, хто страждав – уявленнями, які зараз, як ніколи раніше, набувають величезної руйнівної сили, але ви не зовсім розумієте, як це пов'язано з вашою роботою(...)

Мені хочеться звинуватити вас у тому, що ви штучно підігріваєте патріотизм у молоді.

...я кажу, що історія – це зібрання претензійних байок, майже непридатне для будь-яких практичних потреб.

Є нова, справжня історія, абсолютно необхідна нині, вона неймовірно відрізняється від старої (...) у ній розповіді й описи займуть другорядне місце, деталь буде за можливості спрощена, а головним, як і в будь-який інший науці, стане дослідження причинності. Вже пропонували назвати її людською екологією або соціальною біологією.

Розумію, що у багатьох із вас мої теорії можуть викликати страх, відразу, презирство і ненависть, і все-таки наполягаю: якщо ви серйозно стурбовані встановленням загального миру, мусите зламати панівну, освячену часом традицію, і припинити ділити історію на історії різних націй та імперій.

Цьому своєму виступу мислитель дав назву: «Отрута, яка зветься історією». Звісно, це визначення щодо історії залишається актуальним. Особливо напередодні будь-якої людської бійні, конфлікту, розпаду держави тощо.

Через кілька місяців після цієї промови Уеллса мільйони патріотів із просвітленими обличчями й веселими піснями йшли на бійню, щоб зруйнувати власну і чужу долю. Цікаво, що ще за кілька років, у сорок п’ятому, всім уже була байдужа історична справедливість, просто хотілося миру. Це так, до слова.

Що ж таке сила пам’яті? Що таке правильна історія? У чому її сенс? Як вона заважає чи допомагає жити, відчувати сьогодення і зустрічати майбутнє.

Як правило, коли задумуються над цією проблемою, то наводять приклади із суспільного життя. Але іноді наочнішими є приклади з життя людського.

Відомого європейського поета Пауля Целана, який народився і прожив півжиття у Чернівцях, вважають прикладом праведної, еталонної історичної пам’яті. В’язень гетто і таборів, автор знаменитої «Фуги смерті» (до речі, перший варіант цього вірша (1947 р.) мав назву «Танго смерті» і, очевидно, живився тими ж подіями, що і роман Винничука), Целан, безумовно, став важливою постаттю з точки зору ідеології. Але як вплинула ця пам’ять на долю самого Целана? Мало хто про це згадує.

Важко втриматися від співчуття, коли знайомишся із творчістю Целана. Важко не перейнятися його правдою. Для тих, хто не читав і не читатиме його віршів, хочу сказати, що, окрім модерних форм і сили почуттів, у поезії Целана вражає ще одна річ – образа на Господа, подекуди навіть не образа, а ненависть. Звісно, Целан пред’являв претензії і людям. Колись давно мене неприємно сіпало, коли читав його рядки: «Молися, Господи, ми вже близько...», («ми» – жертви війни, таборів, Голокосту). У цих словах відчутна погроза, що нарешті автор дістанеться до головного винуватця (що ж уже казати про людей). Потім, однак, зрозумів, що Целан у цій претензії до Творця був абсолютно щирий, і варто подякувати хоча б за це.

А щодо умовностей... Страждання і пристойність – несумісні. Власне, страждання не можуть бути пристойними, красивими, політкоректними. І пред’являти претензії, звісно, можна і Богові. Як, так би мовити, відповідальному за все Суще. Чи всі сльози можуть висохнути? – Запитую себе. Якісь із них спікаються, як смола, і залишаються на серці чорними плямами. Очевидно, це і є пам’ять, на якій наголошував Целан. І нібито мав на це право. Ми ж відчуваємо, що він його мав.

Отже, тепер до долі самого Целана. Його часто переслідували депресії. Він лікувався у психіатричних лікарнях, у нього були напади агресії, він покінчив життя самогубством. Деякі дослідники творчості, здається, іноді просто мліють від цього трагізму. А як на мене, доля Целана – чудовий приклад того, що може статися із суспільством, яке захоплено викопує усі свої історичні трагедії. Це приблизно так само гігієнічно, як необережно колупатися у ранах, які гояться.

Дослідники назвали те, що сталося із Целаном, «відтермінуванням смерті». Ніби доля пощадила його у гетто і таборі для того, щоб потім наздогнати вже на вершині успіху, в цілком мирному Парижі, місті, яке вважають містом мрії, містом щастя.

Інший приклад – земляк Целана (вони навіть вчилися в одній школі), на два роки старший за нього, відомий в Росії письменник Вернон Кресс (справжнє ім’я Петер Демант). Демант провів у таборах (сибірських) близько п’ятнадцяти років. Напередодні війни, 13 червня 1941 року, разом із тисячами мешканців західної України його затримали і вислали до Сибіру. З цього сибірського заслання він втік і кілька місяців переховувався у тайзі, за що отримав термін у таборах. Як і Целан, Петер Демант втратив родину під час війни. До шістдесяти років прожив у Магаданському краї (згодом одружився і переїхав до Москви). Очевидно, він також мав право на чорні плями на серці, на сльози, що не висихають, а запікаються.

Спогади Деманта про табір вразили дослідників... оптимізмом. Один із літературних критиків пише: «Якщо у Шаламова, якого Демант зутрічав на Колимі, табір – антижиття, абсолютно негативний досвід, то в «Зекамероні» табір – теж життя, частина життя.(...)

Шаламов пише про те, як людина у таборі розкладається і занепадає, Демант пише про те, як людина в таборі живе і як – у різний спосіб – виживає. І навіть доживає до «щасливого кінця» (справжній вираз Деманта)».

Отже, два варіанти пам’яті про приблизно одне й те ж. Життя Деманта після табору наповнене: він написав кілька романів (попри подекуди трагічний зміст у них відчутний той самий оптимізм), був поліглотом, спортсменом, бібліофілом. Встиг вже після перебудови об’їздити увесь світ (про що мріяв усе життя). Дожив майже до дев’яноста років. Його іменем назвали гірську вершину у Магаданському краї. За твердженням Деманта, в юності у Чернівцях, у його першому (як він назвав) житті, він отримав такий заряд щастя, що самі спогади про це врятували його від загибелі на Колимі.

Якщо те, що трапилося із Целаном, дослідники назвали «відтермінуванням смерті», то, безумовно, те, що сталося із Демантом, варте ще більш прискіпливої уваги. І слушний термін для цього – «відтермінуванням щастя, життя».

Отже, щодо пам’яті – історичної чи особистої. Нечасто пишуть про цей механізм «відтермінування», про те, яку роль відіграє у ньому пам’ять. А це має практичний інтерес. Згадуючи подібні людські долі, упіймав метафору, яка могла б передати, як же цей механізм відтермінування працює. Доля схожа на поле, на ній сіє і смерть, і любов, і творчість. А пам’ять є чимось на зразок води, якою ви поливаєте ці посіви. Із часом вони обов’язково сходять. Це і є відтермінування. Зрозуміло, якщо поливати посіви смерті, то неодмінно пожнете щось подібне: страх, ненависть, розбрат, відразу до життя, і ту ж смерть. Так сталося, що поливати саме такі посіви у нас вважають священною справою. Неймовірно важливою. Втім, як і в сусідній Росії, де люблять згадувати саме такі моменти історії. Отже, ми жнемо. Як і нещасний Целан.

Справді, чи не варто перейти від вивчення історії, до вивчення «людської екології», як радив Уеллс? З огляду на мільйони трупів нашої історії, така зміна є необхідною.

Джерело:

ZAXID.NET

Автор: Сергій Воронцов

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

Какая сложная статья ))

"А пам’ять є чимось на зразок води, якою ви поливаєте ці посіви"- я понял, забей и забудь )) В аргументы- судьбы и взгляды Шаламова, Уэльса и двоих иври.

Хорошо, я забыл, не хочу жати, як нещасний Целан.

Но если навязывается посыл уподобиться "щаслывцю" Деманту, то отчего его соплеменники даже спустя 60 лет жилы тянут из Демьянюка, даже не имея на руках доказательств? Или НИЗЗЯ "необережно колупатися у ранах, які гояться" только для меня, а "призывающим" можно?

Я не понял тренд статьи, ТС.

Растолкуй, может появится больше понятливых откликов :)

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

Я тільки не зрозумів головну думку: це стаття про Целана чи про ідеї Герберта Уелса? :0026:

Бо з одного боку література, з іншого філософія і ідеологія. Мені в принципі симпатизує те, що сказав Уельс. Потрібно відкинути своє минуле, щоб рухатись у майбутнє. Але все ж таки стаття криво написана...

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

а ще я люблю пояснювати анекдоти

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

Tolik_lt

Я знаю, что ты любишь\ не любишь и меня не это интересует

Я косвенно спрашивал об отношении к идеям этой статьи и почему. Хотя бы кратко и по-возможности без хамства и сарказма.

Не удостоюсь ответа?

симпатизує те, що сказав Уельс.

мне тоже Уэльс нравится, но он фантаст, живущий в вымышленном мире. Его идеи захватывающие на бумаге, но топорны в реале. Достаточно почитать, что он пишет о Сталине после встречи с ним и о СССР, чтоб понять- Уэльс ни в людях, ни в политике не разбирается.

Утопист)))

Как забыть историю? ВСЕ готовы начать с чистого листа и реально это для ВСЕХ? История создается если не мною, то другим человеком. Если не моя, то будет его (вон поляки скирдуют материалы Волынской резни в ускоряющемся темпе при полной господдержке,- а мы давай забудем про делишки 27 дивизии АК) .

Мне нравятся идеи глобалистов. но не до такой степени.

Тут еще дохрена вопросов можно обсудить по статье, но видать не судьба )))

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

Сірожа, це уже остання редакція твого виступу?

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

от коли набавишся-спробуй ще раз перечитати статтю. там немає про ""забути",між іншим.

до речі,а ти бачився зі Сталіним,мав з ним приватну бесіду? чи був присутній при їхній розмові з Уеллсом?

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

В статті описані світогляди двох диваків і фантаста:) Моя прабабуся Софія також була оптимістичною дивачкою. Вона ніколи не втрачала оптимізму, навіть коли її разом з всією родиною безкоштовно вивезли до Сибіру і посилили в бараках. Коли вона збираючи ягідки заблудилась в тайзі і була знайдена через декілька днів з обмороженими пальцями, мисливцем-якутом, вона також не втрачала оптимізму і хоч всі пальці на ногах були ампутовані, вона дуже тішилась назбираними ягідками. Історії про бабцю Софію тішать внуків-правнуків вже декілька десятиліть поспіль. Але як використати її досвіді?

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

може,завдяки тому,що бабуся зберігала оптимізм у таких важких умовах, зміг народитись отакий внучок,якому в рази легше живеться,але основний посил від якого-як усе в житті не так?:-)

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

  • 2 тижня потому...

от коли набавишся-спробуй ще раз перечитати статтю. там немає про ""забути",між іншим.

до речі,а ти бачився зі Сталіним,мав з ним приватну бесіду? чи був присутній при їхній розмові з Уеллсом?

Спасибо за совет, но я слишком ценю свое время, чтоб терять его на перечитывание копипастной фуеты.

Еврейский способ ведения диалога через бесконечные вопросики тренируй для своих адептов. Шанс тебе нормально ответить был дан дважды. Теперь ты и твое мнение меня не интересуют.

Удачи.

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

Заархівовано

Ця тема знаходиться в архіві та закрита для подальших відповідей.



×
×
  • Створити...