Перейти до змісту

Доступ до публічної інформації


kudrom

Рекомендовані повідомлення

Буквально пару днів назад трапилась подія, про яку в принципі не дуже намагаються розповідати, але яка є більш суспільно-важливою ніж всі політ-шоу разом взяті: вступив в дію Закон України "Про доступ до публічної інформації". Загалом для обивателя, що один закон прийнято, що інший - це малоцікаво, поки це не торкнеться "шкурних" інтересів. В принципі, підхід загалом логічний і правильний, але тут випадок, коли закон може знадобитися кожному.

Досить гарно розписав особливості цього закону депутат і колишній журналіст Андрій Шевченко, тому процитую його

http://www.pravda.com.ua/columns/2011/05/10/6179197/

1. Ви маєте право запросити в органу влади будь-яку інформацію, якою він володіє.

Генеральний план розвитку Вашого міста, формула Ваших комунальних тарифів, умови тендерів на харчування Ваших дітей у садочку – Ви маєте право це знати. Незалежно від того, стосується Вас ця інформація чи ні, і навіть чи живете Ви в цьому місті. Ви взагалі не повинні пояснювати, навіщо вона Вам.

2. У чиновника є лише 3 вийнятки, які дозволяють не дати Вам інформацію: таємниця (наприклад, державна або банківська), конфіденційна інформація (наприклад, Ваші персональні дані, якими володіє податкова) або службова інформація (внутрішнє листування або чорновики рішень).

На практиці це означає, що Ви вправі вимагати чіткого посилання на закон, якщо якусь інформацію від Вас закриватимуть.

3. Навіть якщо в документі, яким Ви цікавитеся, є засекречена інформація, Вам зобов’язані його надати, заретушувавши секретні дані.

Ця позиція особливо важлива при спілкуванні з військовими або правоохоронцями: вони не зобов’язані розкривати, скільки у нас винищувачів або як звати оперативника, інтегрованого в наркомережу. Але ці вийнятки не можна використати, щоб закрити іншу – несекретну – інформацію.

4. Вам повинні дати інформацію, яку Ви просите, за 5 робочих днів. Якщо ж ця інформація стосується життя або здоров’я, її мають надати за 48 годин.

Відповідь можуть затримати до 20 робочих днів, якщо потрібно зібрати великий обсяг інформації. Але про це Вам мають сказати впродовж перших 5 днів і аргументувати причину затримки.

5. Ви маєте право отримати будь-яку інформацію про бюджетні кошти. Це стосується не лише органів влади, а й державних підприємств або приватних компаній, які отримують гроші платників податків. Вийнятки стосуються лише витрат, пов’язаних з армією, а також з оперативною роботою СБУ, міліції та прокуратури.

Це означає, що відтепер кожен має право знати подробиці тендерів на будівництво доріг або умови, на яких "Київенерго" гріє киянам воду і продає електроенергію.

6. Ви маєте право ознайомитися з декларацією доходів будь-кого, хто займає виборну посаду (від президента до сільського голови) або працює на високій посаді у держслужбі (1-2 ранг).

Якби цей закон діяв раніше, "Українській правді" не довелося би вигризати декларацію доходів президента Януковича – її міг би отримати в Центрвиборчкомі кожен.

7. Всі органи влади зобов’язані оприлюднювати свої рішення впродовж 5 днів. Причому якщо в органу влади є веб-сайт, це рішення обов’язково має там з’явитися.

Це означає, наприклад, що міська рада впродовж 5 днів після сесії, на якій продали землю чи будинок, повинна повідомити про це своїм виборцям.

8. У приміщенні органу влади Вам зобов’язані надати місце для ознайомлення з документами.

Закон дозволяє Вам прийти в офіційне приміщення зі своїм фотоапаратом, сканером чи блокнотом, щоб скопіювати документ.

9. До 10 сторінок документів Вам мають скопіювати безкоштовно.

Якщо ж обсяг більший, розцінки за копіювання мають бути зафіксовані офіційним документом і не повинні бути вищими за граничну суму, яку затверджує уряд.

10. Якщо Вам не дали інформацію, яка Вам потрібна, то у Вас є два шляхи добитися справедливості – поскаржитися керівникові органу влади або звернутися до суду.

Згідно зі змінами до Кодексу про адмінпорушення, чиновник, який запізнився з відповіддю або полінувався відповісти якісно, може бути оштрафований на 425-850 гривень.

Ясно, що закони в нас "діють" повноцінно. Але все ж це засіб впливу, наскільки він буде дієвим, покаже час. А поки що простим смертним варто знати, що по закону від них не можна приховувати практично будь-які дані, які пов’язані з діяльністю держави

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

Инструмент хороший,но в наших суровых реалиях требует постоянного улучшения и контроля со стороны организаций гражданского общества.Да и активность людей в этом направлении нужно повышать ибо апатия

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

Звичайно. Чим і займаюся, принаймні тут :)

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

Значить так, є одна інформація яка мене цікавить.

Будь-яка людина в Україні має право на отримання безоплатно земельної ділянки в межах території України, відповідно до порядку встановленого чинним законодавством. Знаю, що люди в Луцьку також отримують землю, отож мене цікавить скільки людей і хто, за останні роки (5 років) отримував безкоштовно ділянки в Луцьку.

Що потрібно робити? До кого звертатися щоб отримати відповідь?

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

"відповідно до порядку встановленого чинним законодавством" - а хто по чинному законодавсту приймає рішення? туди і писати запит

Посилання на коментар
Поділитись на інші сайти

Заархівовано

Ця тема знаходиться в архіві та закрита для подальших відповідей.



×
×
  • Створити...