Перейти до змісту

Ми свідки перших крапель дощу, який може перетворитися на справжне політичне цунамі. Колонка Віталія Портникова

Від Board.News,03.10.23


Американське видання Politico наголошує на існуванні секретної версії щодо стратегії допомоги Україні у її реформуванні та протистоянні агресії РФ. Цей документ, який виявився у розпорядженні журналістів видання, є набагато більш детальним та набагато більш жорстким в оцінці ризиків, що виникають у боротьбі з російською агресією внаслідок тих корупційних проблем, які існують в Україні. Видання Politico стверджує, що автори доповіді говорять про справжні серйозні ризики, які пов'язані з корупцією і не тільки, коли мова йде про допомогу Україні у боротьбі з агресією Росії. А й тоді, коли мова йде про довіру самого українського суспільства до керівництва, яке очолює Україну у воєнний час. Також підкреслюється, що подальша підтримка України Заходом може залежати від зниження рівня корупції у країні. Видання Politico зауважує, що стурбованість авторів документу є набагато серйозною й очевидною, ніж ці слова, які як правило вимовляють представники адміністрації президента США, коли йдеться про корупційні ризики. Саме цим засекречена доповідь Державного департаменту Сполучених Штатів відрізняється від тієї відкритої доповіді з порадами про те, які реформи потрібно провести. З чим і було ознайомлене українське керівництво. А сама ця доповідь потрапила у розпорядження медіа. Це досить важливий документ, який ще раз демонструє, як змінюється ситуація з допомогою Україні з часом поглиблення кризи навколо українсько-російського протистояння. Також з усвідомленням того факту, що війна починає бути затяжною. І президент РФ Володимир Путін не збирається цю війну закінчувати. Як виявляється проблема війни на виснаження, яка стала зараз дороговказом для російської політики, є проблемою не тільки для України, громадяни якої потрохи призвичаюються до необхідності жити в умовах війни. Адже дата закінчення цієї війни навіть не проглядається на календарях майбутнього. Це ще й проблема для українських союзників, які усвідомлюють, що кожний новий місяць і рік війни буде потребувати від країн Заходу значних фінансових витрат. І звичайно це буде посилювати тих європейських та американських політиків, які будуть наполягати на необхідності скорочення допомоги Україні. Тому що ці країни будуть мати актуальніші проблеми, що пов'язані з національною безпекою та їхнім виживанням. Такі тенденції ми зараз спостерігаємо у Сполучених Штатах. Там про це відкрито говорить найбільш ймовірний претендент на посаду президента країни від Республіканської партії Дональд Трамп. Також багато хто ще з американських політиків підтримують таку риторику, бо мріють отримати номінацію, якщо у Трампа виникнуть юридичні проблеми у боротьбі за посаду президента з чинним очільником Білого дому Джозефом Байденом. Це ми спостерігаємо й у Європі. Зараз на парламентських виборах у Словаччині перемогла політична партія, лідер якої колишній прем'єр-міністр країни Роберт Фіцо. Він говорить про те, що Словаччина більше не має допомагати Україні, бо у самих словаків набагато більше проблем, ніж в українців. Ще кілька місяців тому така атестація ситуації у власній країні у порівнянні з країною у стані війни могла б здаватися багатьом громадянам європейських країн блюзнірством. Але зараз більше і більше європейських політиків готові спекулювати на проблемах власних співвітчизників. І ці політики ставлять собі питання: якщо російсько-українська війна буде продовжуватися не два-три роки, а п'ять або десять, чи означає це, що Сполучені Штати та європейські країни мають впродовж всього цього часу витрачати мільярди доларів на підтримку української економіки та на допомогу ЗСУ у постійному превентивному протистоянні зі збройними силами РФ? Таким чином стратегічна програма розвитку України, хай навіть і непублічна, має на увазі відразу кілька виходів з безвихідної ситуації. Перший з виходів, пов'язаний із необхідністю продемонструвати тим, хто виступає проти допомоги Україні, що адміністрація президента США докладає усіляких зусиль для подолання української корупції. А також, щоб заохотити до антикорупційних дій саме українське керівництво та суспільство. І що гроші американських та європейських платників податків контролюються, а не зникають десь у глибокій ямі української корупції. Другий вихід, який звичайно може бути пов'язаний з пошуками шляхів замороження конфлікту у ситуації, коли стає очевидним необхідність не стільки України, а скільки для Заходу – вийти з режиму жорсткого протистояння з РФ ще до того моменту як до влади у Західних країнах прийдуть політики, які готові розмовляти з Володимиром Путіним на тих умовах, які будуть більш сприятливими для очільника російської держави. Адже очевидно, що для таких політиків, як Дональд Трамп, компроміси з Путіним коштом інших країн є абсолютно сприйнятним стилем у політичній діяльності. Саме так Трамп може будувати своє бачення виходу з російсько-українського конфлікту, якщо у 2025 році він стане господарем Білого дому. Таким чином всі ці плани боротьби з корупцією мають на меті відразу ж кілька задач, які потрібно вирішити. А також дозволити продовжити допомогу Україні у тій непростій ситуації, яка складається в російсько-українській війні, і у розумінні того, що війна на виснаження є не якимось короткостроковим, а швидше перманентним процесом. Відповідно, потрібно шукати власні шляхи для замороження конфлікту. Хоча, чесно кажучи, я думаю, що президент Росії не зробить своїм ворогам такого подарунка, а буде робити все можливе і неможливе, аби дотягнути війну з ненависною йому Україною принаймні до президентських виборів у США. Щоб Путін усвідомив, з ким далі Кремль може домовлятися про таку заморозку, з Джозефом Байденом чи з Дональдом Трампом. Або ж мова може йти не про домовленості, а про пошук кроків дестабілізації ситуації не тільки в Україні, а й у самих Сполучених Штатах. Ми ж бачимо, як зараз відбувається американська передвиборча кампанія, і такі можливості дестабілізації цілком очевидні. А ще ж нічого не почалося. Ми свідки перших крапель дощу, який може перетворитися на справжнє політичне цунамі. І Володимир Путін також це добре розуміє. Тому, коли мова йде, що головним напрямком у діях Заходу є не стільки відповідь на агресивні амбіції Росії, скільки боротьба з корупційними зловживаннями в країні, яка стала жертвою російської агресії, то завжди може виникнути питання: чи дійсно йдеться про корупцію, чи все ж таки мова йде про нове бажання домовитися з Москвою. Адже є абсолютно очевидним, що у категоріях міжнародного права ми мали б думати про відновлення територіальної цілісності країни, що постраждала від агресії. Навіть, якщо ця країна у три тисячі разів є корумпованою і десять тисяч разів авторитарною. Питання не у тому, наскільки ідеальною є така країна, а у тому, наскільки ми готові цього міжнародного права дотримуватися. Адже, коли США відновлювали територіальну цілісність та незалежність Кувейту, то мова не йшла про велику демократію у цій близькосхідній країні. І тому ці всі маневри закінчаться черговим фіаско тим, хто хоче пов'язати відновлення міжнародного права зі створенням можливості для реформування України. Реформи в Україні це дійсно дуже важлива річ, однак вони не мають нічого спільного з необхідністю зупинити російські амбіції, які, не отримавши очевидної відповіді від цивілізованого світу, перейдуть у велику війну за завоювання всього пострадянського простору. І ці амбіції рано чи пізно закінчаться вже знаменитою Третьою світовою війною, яку так побоюються на Заході і яку дочекаються, будьте впевнені. Джерело Про автора. Віталій Портников, журналіст, лауреат Шевченківської премії Редакція не завжди поділяє думки, висловлені авторами блогів.

Читати повністю

  • 5 Views


×
×
  • Створити...